ordagrant från mitt blanka anteckningsblock som vilade i knät på mig när jag satt på tåget hem från göteborg

”Sitter på tåget hem nu. Utanför skiner solen och får snön att glittra. Snett mittemot mig sitter en kvinna med en stickad kofta på sig. Den är ljus på den övre delen, och fortsätter man att följa trådarna nedåt avbildar den en svensk skog. Granarna får mig att tänka på Småland och de gula blommorna ger mig flashbacks till rapsfälten ute på Lister under maj. På den ljusa överdelen seglar måsar. Blandningen är märklig, men den är hemmagjord och väldigt mycket Sverige. Ju mer jag tjuvtittar desto fler saker ser jag, små,små detaljer gör alltid helheten så fin. Människor fascinerar mig. Olikheterna. Och jag tycker att alla har något som är vackert. I fallet med kvinnan snett mittemot mig är den hennes jordfärgade hår och hennes kofta. Som gör henne vacker alltså. Nu närmar jag mig Hässle, snart hemma, snart.”

Lämna en kommentar

Filed under livet

Kommentera

